Att komma i form efter nyåret  

Du äter och dricker mycket, du får julklappar, och du har massor av kul. För de flesta av oss så är vikten det sista vi tänker på. När alla festligheter är över kan du dock komma tillbaka fysiskt ganska så enkelt till där du var innan julledigheten började.

Först och främst, ska man inte känna någon skuld om över hur mycket man har fått in sig under den korta tiden- du måste ge det lite tid. Om du har lagt på dig en del vikt, och inte svettas (bildligt talat som är). Att ha rätt sinnesstämning är avgörande när man försöker att komma i form. Var positiv och ge allt du kan! Här är några tips som hjälper dig att bli av med överflödigt fett.

Gör en lista över mål:

Var specifik: t.ex. Jag kommer att förlora 3 kilo kroppsfett träna med hantlar.

Övervaka mätbara utfall: t.ex. Jag kommer att behöva ha en kroppsfett test varannan vecka för att se om det är fett jag förlorar och inte muskler

Var realistisk: t.ex. Är mina mål realistiskt med arbete, pengar, tid och andra ansvarsområden?

Ge dig själv en tidsram, t.ex. Jag kommer att förlora 3 kilo kroppsfett inom 4 veckor

 Investera lite pengar

Det är fantastiskt hur motiverad du kan bli när du har spenderat lite pengar på något. Gå på gym, köper kosttillskott som är till nytta för dina specifika mål eller ta hjälp av en personlig tränare som hjälper dig komma i form. Gör en insats med en vän som du kommer att nå ditt mål med under ett visst datum, ännu bättre få dem att gå med dig och göra en tävling av det.

 Styrketräning

Styrketräning är riktigt bra träning för att öka mager muskelvävnad och bränna kalorier. Vi tror också att det är en utmärkt konditionsträning när du är klar med minimal eller ingen vila mellan seten. Om du inte gillar att göra traditionell cardio för att komma i form, varför göra det?

Högre proteinintag

Ökad proteinintag (från magert kött, mejeriprodukter och proteinpulver) kommer att hjälpa dig att få extra muskler. Det kommer också att hålla dig mer nöjda från varje måltid. En grundläggande riktlinje att följa är att ha 2-3 gram per kilo kroppsvikt.

Mindre processerade kolhydrater    

Om du tänker på processerade kolhydrater (mat som har ändrats från sitt naturliga tillstånd): de är ett relativt nytt tillägg (på en evolutionär skala) till människans kost. De är ofta låg på näringsämnen, högt på glykemiskt index och har många nya gifter som våra kroppar inte kan hantera. Att förlora kroppsfett snabbt jag skulle avsevärt minska eller eliminera bearbetade kolhydrater ur kosten.

 Mer bra fetter

Omega 3 fetter finner man mindre och mindre i vår kost så komplettera med dem är en bra idé för våra kroppar ska fungera. Vi kan inte sluta rekommendera just fiskolja som ett utmärkt komplement för att förlora kroppsfett snabbt tillsammans med alla sina andra hälsofördelar.

 Drick mycket vatten

Vatten är ofta förbises som ett användbart verktyg för att ändra vår kroppsform till det bättre. Våra kroppar fungerar i en vattenlösning så om vi är uttorkad på alla sätt vi kommer att kunna träna så hårt, tänka så klart, transport näringsämnen runt kroppen eller eliminera gifter och avfall så effektivt. Dricka vatten -det är gratis!!

 Njut av det du gör

Ditt träningsprogram eller fysiska aktiviteter bör inte vara en börda, men något du älskar att göra. Om vikten är viktig för dig så gör något åt den. Om du gillar bergsklättring, klättra. Man kanske personligen aldrig har gillat att ta promenader på ett löpband eller cykla så då bör man inte göra det. Du kan även manipulera någon typ av aktivitet så att det passar dina mål. Det viktigaste är att nå sina mål och njuta under tiden!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *