Dessa massiva trender kommer att ändra e-handel marknadsföring 2017

2017 har precis börjat ..  Om du håller på att utveckla en vinnande ecommerce marknadsföring strategi måste du börja planera nu. E-handel fortsätter att växa snabbt, men med den stora marknaden agerar som en magnet till märken stora och små, konkurrensen kommer ramp upp snabbare än den totala tillväxten av marknaden. Detta innebär att kunder blir svårare att vinna, lättare att förlora och lyxbetonade på pris och användarupplevelse. Våran svenska favorit av återförsäljare av takstegar på nätet från Stegfabriken.

Trend 1. eCommerce tillväxt skiftar till Asien

I början av e-handel var det USA som var den stora drivkraften för eCommerce tillväxt. e-handel har sedan dess blivit ett globalt fenomen, men USA har fortfarande varit den viktigaste marknaden och nyckeln till tillväxt. Diagrammet nedan visar hur konsekventa årliga tillväxt på cirka 10% har drivit en explosion i USA eCommerce försäljning de senaste femton åren.

Trend 2. Mobila användare fortsätter att öka – men fortfarande konvertera inte. Eller är de?

Du behöver inte mig att berätta om övergången till mobila de senaste fem åren. Mobila enheter nu utgör över hälften av all webbtrafik och fortsätta att växa i betydelse. Detta kommer inte komma som en överraskning för någon marknadsförare som inte har varit i koma sedan 2010. Är du intresserad av manliga skönhetsprodukter? Kolla in Made4men.se !

Trend 3. e-handel konkurrens värms upp

2017 blir årets e-handel konkurrens får plågas upp av ett snäpp. Nystartade går in i marknaden och stora etablerade tegelstenar och murbruk varumärken driver alltmer för att uppnå betydande bitar av e-handel marknaden som konsumenterna allt mer flytta online. Som konkurrensen bygger, vi bevittnar en explosion i mar-tech verktyg utformade för att hjälpa marknadsförare att e-handel, som Scott Brinker’s 2016 Martech grafiken visar tydligt.

Trend 4. Prenumeration-baserade affärsmodeller är framtiden

SaaS företag har banat väg för den prenumeration-baserad affärsmodellen för programvara och visa hur effektivt det kan vara för både företag och konsumenter. Flexibiliteten som det ger konsumenter och de återkommande intäkter som den tillåter företag är en massiv win-win för båda parter. Det är vad som drivit det är massiv tillväxt de senaste tio åren, som förutspås fortsätta i en sund takt som vi huvudet mot 2020

Checka in nail4you.se.

Trenden 5. Tillväxten av artificiell intelligens för smart förutsägelse

Denna trend är mycket svårare att förutsäga eftersom den är verkligen ny, snarare än en fortsättning av trender som har byggt upp under flera år.

Ökande data tillgängliga för marknadsförare ökat kraftigt deras förmåga till målkunder de senaste åren, men ökad förmåga omedelbart översätta inte till ökad effektivitet. Ibland marknadsförare kan också fastna i marknadsföring talar och slagord och klappar varandra på ryggen, och misslyckas med att se vad konsumenten faktiskt ser. Vad allt detta ’big data’ och ’hyper-targeting’ vanligtvis lägger upp till när jag tänker på vad jag faktiskt upplever som kund (snarare än som en marknadsförare) att få serveras annonser för produkter som jag redan har köpt. Allmänt, om jag köper något på nätet kommer jag få serveras åter marknadsföring annonser reklam den jävla saken för en bra några veckor efteråt. Sprickbildning inriktning – de fick mig att sluta på, jag vill verkligen det Boka av Nigella Lawson recept. Saken är, jag köpte faktiskt sak, så det är faktiskt det värsta inriktning i världen – jag har aldrig varit mindre benägna att köpa den!

Så denna inriktning är precisa och informerade av data. Men det är fortfarande dum. Vad det behöver vara är smart. Det är den saknade pusselbiten. Det är där artificiell intelligens kommer in.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *